יציבה נכונה -עמידה דינאמית

  ברוכים הבאים לאתר יציבה נכונה ותנועה אופטימאלית

שלום רב!

הדרך הנכונה להגדיר מהי יציבה נכונה אינה לציין את מיקומם הנכון של איברי הגוף בזמן תנועה או את אופן התנועה באיבר זה או אחר. המטרה היא לרדת לעומקו של המתרחש בגוף
האדם בעת תנועה ובעת עמידה. כלומר, לא כיצד נראית תנועה נכונה או כיצד נראה הגוף כשהוא במנח הנכון אלא מהי המהות של תנועה נכונה. רק דרך הבנה עמוקה של אופן הפעולה של איברי הגוף השונים ומפרקי הגוף ושל העקרונות הביומכניים הדרושים כדי לנוע בצורה נכונה, אפשר להבין מהי בעצם תנועה “נכונה” ומהי יציבה נכונה. לאחר שמבינים לעומק את מהותה של התנועה אפשר לדון גם ב”צורה” שלה – בנראות שלה כלפי חוץ.

אם אתם אנשי מקצועי בתחום התנועה, היוגה, הטיפול או היציבה אני מציע לכם לרכוש את הספר שפירסמתי

תוכלו לקרוא עליו בקישור הזה 

אם אתם רוצים לשמוע קצת יותר על הגישה שלי לתנועה וליציבה נכונה – ליחצו כאן

הקשר בין עמידה וצעידה

עמידה נסמכת על אותם שרירים המניעים את הגוף ו”מוליכים” אותו, והיא חייבת להסתמך על אותם עקרונות תנועתיים המאפשרים גוף יציב חזק ודינאמי. ד”ר גיל זולברג כותב, כי התפקוד הבסיסי של מערכת השלד והשרירים הוא תנועה, וכל המצבים הסטטיים שבהם נמצא הגוף הם חלק מפעילות בסיסית זו ולכן בעצם אין דבר כזה עמידה סטטית כשלעצמה (יציבה ותנועה, זולברג, 2004). ברור כי אין כוונתו שאנשים לא עומדים כלל: בני האדם עומדים ואפילו הרבה. אולם העמידה צריכה להיות כזו אשר “יונקת” מן התנועה ואשר תפקידה המהותי הוא להיות מעין “עמדת המתנה”, שממנה יוצאים לצעידה, ושממנה ניתן להתחיל כל תנועה שרוצים לבצע, בצורה יעילה ובאופן המתאים למבנה הגוף.

החשיבות שביציבה דינאמית

ד”ר משה פלדנקרייז מגדיר יציבה “טובה” לפי מידת הדינאמיות שלה: “הגוף צריך להיות מאורגן כך שיוכל להתחיל כל תנועה ללא סידור מוקדם של הגוף”. (פלדנקרייז, 1983). לפי פלדנקרייז יציבה נכונה פירושה ארגון מתמיד של הגוף תוך כדי תשומת לב ליחסים בין איבריו וכן שמירה על מנח ממנו ניתן לנוע בחופשיות לכל כיוון, ואף לקפוץ, להתכופף ולהתגלגל.

מציאת מנח יציבה דינאמי
עמידה דינאמיתהדינאמיות של הגוף במנח הקדמי מרכזי
במרכזים רפואיים המלמדים ריצה נכונה, מבקשים מהמתאמן להתקדם תוך כדי ניתור בשתי רגליים יחדיו. כאשר מנתרים, קל יותר להפנים את הצורך במיקום דינאמי של הגב.
גם בכדי לבחון ולהבין מהו מנח העמידה הדינאמי ביותר, מומלץ לבחון את המיקום ממנו נרצה לנתר כלפי מעלה ממצב של עמידה: כאשר משקל הגוף ממוקם מעל מרכז כף הרגל והגו במיקום מעט קדמי, יהיה הניתור קליל ויעיל. זהו המנח ה”קדמי- מרכזי” – מנח בו הגוף ממוקם בצורה אופטימאלית מבחינת פוטנציאל התנועה שבו.

עמידה במנח יציבה תנועתי והדינאמי
מנח העמידה האופטימאלי הוא כזה היונק ממה שאמור להתרחש בגוף בעת הליכה, ולכן הדרך הנכונה לעמוד היא כאילו בכל רגע תישלח אחת הרגליים קדימה אל הצעד. אני מכנה מנח עמידה זה בשם “המנח הקדמי –מרכזי”. המקום הדינאמי ביותר והמתאים ביותר לעמידה כזו, שהינה “רגע לפני הצעד”, הוא כאשר פלג הגוף העליון נמצא מעט לפנים (מעל האגן וקדימה) כמו נשען מעט על האוויר שלפניו.

על מנת שהגב יהיה ממוקם קדימה אך הגוף יישאר דינאמי ויציב, -האגן צריך להיות ממוקם מעל מרכז כף הרגל ובעצם להימצא מעט קדימה ביחס לעמידה ה”רגילה” (הממקמת את הגוף מעל הקרסוליים). דרך נוספת למקם את פלג הגוף העליון הוא לוודא כי עצם החזה ממוקמת בערך מעל עצם הפוביס. מרבית האוכלוסייה נוהגת לעמוד במנח אותו מכנים רבים בשם “מנח נייטרלי”, אך במנח זה עצם החזה נמצאת אחורה מידי ביחס לעצם הפוביס. בכדי לעמוד בצורה דינאמית יש לקחת את הגב מעט קדימה כך שמשקל הגוף נמצא מעל מרכז כף הרגל ועצם החזה נמצאת מעל עצם הפוביס.

מדוע המנח ה”קדמי מרכזי” הינו האופטימאלי לעמידה
מדוע עמידה במנח ה”קדמי –מרכזי” היא העמידה העדיפה, וכיצד משרת מנח זה עקרונות של תנועה הנכונה? הפונקציונליות העיקרית של עמידה במנח קדמי היא שממנח זה ניתן להתחיל כל פעולה (הליכה, הושטת יד, כריעה) בצורה היעילה ביותר, מבלי לאבד אנרגיה על התכוננות לתנועה. זהו מצב של “מנוחה ערנית”: עמדת המתנה שאינה סטאטית אלא תמיד מוכנה לתגובה ולתנועה.

היתרונות הפיזיולוגיים של המנח ה”קדמי מרכזי”

1. בגלל דחיפת האדמה על ידי כפות הרגליים, מתרחש – גם בעת עמידה- כיווץ בשרירי הבטן התחתונה. ואז, כאשר מאפשרים למשקל הגוף לרדת אל האדמה, וכאשר נמצאים במנח הקדמי – מרכזי, הכוח המתקבל חזרה מן האדמה דוחף את שרירי הבטן כלפי מעלה והם מתכווצים מעט לאורך עמוד השדרה וגורמים ל”הארכה” של הגב.
2. כאשר כפות הרגליים דוחפות את האדמה, אזי הכוח המגיע מהקרסוליים ומהברכיים “נכנס” ישירות אל הבטן התחתונה ומונעת קריסה בבטן, בחזה או בצוואר.הדחיפה מונעת לחץ באזור הגב התחתון ובכך שומרת על האברים הפנימיים הנמצאים באזור הבטן ומפחיתה עומס ממפרק האגן. כמו כן הכיווץ בשרירי בטן התחתונה שומר העל “חיבור” של תנועת הגוף לבטן ובכך מאפשר יכולת תגובה טובה יותר.

אתר  זה  יעסוק בהיבטים שונים של  יציבה נכונה – מהי יציבה אופטימלית בהליכה, מהי יציבה נכונה בעת עמידה  ומהי ריצה נכונה

ליצירת קשר התקשרו אלי ואשמח לשוחח

נדב 0527324540

מידע מקצועי נוסף באתר הזה

Comments are closed