מנח גב אופטימאלי בעת ישיבה

כיצד נדע מהו המנח האופטימאלי בעת ישיבה

מנח הגב האופטימאלי בעת ישיבה דומה במיקומו למנח של הגב בזמן עמידה – כלומר בשום מקרה לא אחורה מהאגן. הגב תמיד יהיה ממוקם במנח קדמי יחסית.  הסיבה לכך היא שישיבה צריכה להיות גם היא פעולה דינאמית,   כאילו תמיד נמצאים רגע לפי קימה, רגע לפני שדבר מה יפול לנו מהיד, רגע לפני הושטת היד קדימה. לכן הגב צריך להתמקם מעט "קדימה ומעל" האגן.

אני לא מדבר על מצב של ישיבה לצורך מנוחה מוחלטת. במצב כזה, זה טוב להישען לאחור ולאפשר לכל הגף מנוחה. אולם, במצב בו עסוקים בעשייה כלשהי, אפילו אם זה רק דיבור  או צפייה בטלוויזה, המנח האחורי גורם לעומס על העיניים והצוואר ולכן יש לשבת במנח קדמי.

דגשים לישיבה  במנח קדמי:

  • חזה נשאר רך ומעט מוכנס פנימה
  • צוואר במנח ניטרלי כך שהסנטר אינו עולה למעלה
  • כתפיים חופשיות שאינן מוחזקות למעלה
  • מרפקים "רכים" ומשוחררים הנשארים קרובים לגוף
  • מותניים המתארכות כנגד האגן (המשתחרר לכיסא)
  • גב מתארך מהמותניים (מאחור), דרך החזה הרך (מלפנים) ואל העורף (מאחור).

שמירה על גב חופשי ומגיב בזמן הישיבה

הדבר החשוב בעת ישיבה נכונה הוא לשמור על גב חופשי, כלומר על עמוד שדרה משוחרר אשר יכול להסתובב שמאלה וימינה בחופשיות, ובעיקר לאפשר לחוליות הרלוונטיות להסתובב לפי הצורך ולא לעמוד השדרה כולו. לדוגמא כאשר שולחים יד אחת לפנים, אם בכדי לקחת משהו, ללחוץ את ידו של מישהו, או להגיב על התרחשות בלתי צפויה, היד המושטת מושכת צד אחד של הגוף קדימה. אולם למעשה אין צורך שכל הצד של הגוף יפנה בעקבות היד כמו בגופו של רובוט. לרובוט אין מערכת תנועה מתקדמת כמו לבני האדם וכל תנועה סיבובית מסובבת את כל גופו כמקשה אחת.

לכן, כאשר שולחים יד אחת לפנים, הגב החופשי צריך לאפשר את התרחשותה של רוטציה עמוקה בעמוד השדרה וכך תתבצע הפעולה בצורה יעילה, ותמיד תוך שחרור משקל לכיסא ומבלי שאותו צד של הגוף יימשך אחרי היד.

אבדן התנועתיות בגב

בעבודתי עם אוכלוסיית גיל הזהב ראיתי כי בגיל מסוים מאבדים הקשישים כמעט לחלוטין היכולת לסובב את חוליות עמוד השדרה, ואת מפרקי הצוואר והאגן, ולכן, בכל פעם שהם צריכים להושיט יד קדימה, לא זו בלבד שכל גופם מסתובב הצידה, גם האגן (אשר אינו יכול להסתובב לאחור) נמשך קדימה והם נמצאים בסכנה חמורה של נפילה. לכן ישיבה נכונה צריכה להיות עם גב משוחרר ועם הבנה עמוקה של הכיוון הנגדי המתקבל משחרור האגן.

גב מגיב בעת ישיבה

הגב צריך להיות חופשי גם במובן שיגיב לכל תנועה המתבצעת בגוף במובן של "ריבאונד" או רטט של השפעה שאינו נתקע בתוך עמוד שדרה נוקשה אלא שכל תנועה זורמת במעלה עמוד שדרה מגיב.

עוד על ישיבה  באתר של נדב

 

לעמוד הבית – יציבה נכונה ותנועה אופטימאלית