ריצה כפיתרון ללחץ נפשי

סוף המאה העשרים התאפיינה בירידה משמעותית בכמות הפעילות הגופנית של האדם. ההתפתחות הטכנולוגית אפשרה לאדם להתייעל ולהמעיט בצורך בפעילות גופנית כדי להתקיים. (והעמידה ל"שירותו" גם מזון מהיר,עתיר שומן וקלוריות…)
שני סממנים בולטים של אורח החיים המודרני הם מתח נפשי ולחץ. במהלך שגרת יומו מתמודד האדם עם לחצים רבים הן במקום עבודתו והן בבית. מתח נפשי ,לחץ ושילוב של העדר פעילות גופנית הפכו לאחד מגורמי הסיכון העיקריים לבריאותנו: המתח גורם להפרשה של הורמונים הגורמים לעלייה בלחץ דם, בקצב הלב ,להיצרות כלי דם והאצה בתהליך קרישת הדם. אדם עצבני מייצר בדמו הורמוני לחץ הגורמים לדיכוי מערכת החיסון ,סיכון מערכת הלב והדם ולאורך זמן מעלה את סיכוייו לחלות במחלת לב כלילית.

בשנים האחרונות אנו עדים לתופעת  "תיקון" של החברה המערבית שמתבטאת בעליה משמעותית בפעילות גופנית ובריצה בפרט. עדות לכך ניתן למצוא מדי יום ברחובות הערים ובפארקים.
לריצה יתרונות רבים פיזיולוגיים ופסיכולוגיים כאחד. כתבה זו תתייחס ליתרונות הריצה ככלי להפחתת מתח נפשי ולחץ.
ריצה, כמו גם פעילויות גופניות אחרות, תורמת לשיפור הדימוי העצמי ולחיזוק הביטחון העצמי. התמדה בביצוע פעילות גופנית רציפה ,על בסיס קבוע (3-4 פעמים בשבוע) מחזקת את האמונה העצמית של הרץ ביכולתו ואת תחושת הסיפוק והביטחון האישי. בקרב רצים נהוג לומר כי ככל שחולפים הקילומטרים, איתם מתפוגגים הלחצים והמתחים המצטברים בחיי היומיום. ריצה מהירה ועצימה יכולה לשמש כדרך טובה להשתחררות מאגרסיות ולחצים. בזמן הריצה משתחררים במוח מוליכים עצביים הנקראים אנדורפינים התורמים לתחושה כללית טובה ולעיתים אף לתחושת אופוריה. לאלו המתקשים להתחיל לרוץ באופן סדיר ניתן להצטרף לקבוצות ריצה המסייעות לרץ להתמיד בפעילות ובכך לממש את היתרונות המוזכרים לעיל.

לסיכום, פעילות אירובית בכלל וריצה בפרט תורמת לאיזון אורח החיים המודרני התובעני ומסייעות בהתמודדות עם מצבי דחק ולחץ. הריצה תורמת לשיפור הכושר הגופני ואיתו לעליה בביטחון העצמי ולהרגשה כללית טובה יותר.
אודות הכותב: אביפל (פנו) קוטר. מאמן ריצה. M.A בחינוך גופני. מאמן "מועדון הכותנה"-קבוצת ריצה מטבעון וסביבתה. טלפון: 054-4482260